Fiscul caută turnători printre vecini și administratorii de bloc. Timișoara este unul dintre cele mai solicitate orașe pe piața închirierilor

blocuri

În elanul său de a-i disciplina pe românii care realizează venituri pentru care nu plătesc impozite, organele fiscale au declanșat o campanie de depistare a celor care își închiriază „la negru” apartamentele.

Conform șefului ANAF pe țară, campania va începe cu duhul blândeții, adică va fi una „de informare”, abia apoi apartamentele urmând să fie luate la puricat, probabil, de inspectorii fiscali. Primele persoane pe care se bazează organele statului sunt administratorii de bloc, cu care Fiscul va începe discuțiile și de la care așteaptă informații. â

CITEŞTE ŞI: Timişoreanca Alina Vidican a început tratamentul pentru ștergerea tatuajului cu chipul lui Borcea!

Chiar dacă nu au atribuții legale în acest sens, unii administratori s-ar putea conforma indicațiilor primite, dar, până la urmă, oricine poate „turna” la Fisc o persoană care nu-și declară veniturile – un vecin, un coleg, un așa-zis prieten… Prin această inițiativă, ANAF dorește să diminueze ineficiența colectării dărilor, România fiind codașă în Europa la strângerea veniturilor datorate statului.

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a anunțat verificarea mai amănunțită a contractelor de închiriere, printr-o campanie de informare a proprietarilor de locuințe, urmată de acțiuni de control și sancțiuni unde se constată nereguli, a declarat președintele ANAF, Dragoș Doroș. „În cazul chiriilor, primul pas este că am pus la punct o campanie de informare și vrem să pornim prin a discuta cu administratorii de imobile, în blocurile mai mari unde știm că există zone sensibile, să informăm proprietarii. Până la urmă, dacă vrem conformare voluntară din partea proprietarilor care închiriază, primul pas este să îi informăm și să știe la ce să se aștepte în caz că nu declară veniturile. Pasul al doilea este să mergem în control și să îi sancționăm”, a explicat Doroș. El a precizat că încheierea unor contracte de închiriere pe sume modice „este un fenomen” observat la ANAF. Președintele Fiscului a menționat, însă, că și până acum proprietarii care își închiriau locuințele erau verificați, dar această activitate nu era prioritară.

„Focusați” pe proprietari

„Noi nu putem să spunem că nu controlăm proprietarii, dar acest lucru nu a reprezentat un focus pentru noi. Din momentul acesta, proprietarii care obțin venituri din chirii se vor afla în centrul atenției. Primul pas este campania de informare, urmând după aceea controlul”, susține șeful de la Fisc.

O bună parte a proprietarilor de apartamente nu se grăbesc să declare contractele de închiriere. Unii s-au adaptat, iar atunci când te interesezi de prețul chiriei, poți primi răspunsuri de genul: „Costă atât, dar dacă vreți cu contract, e mai mare cu 20 la sută”.

Proprietarii au de achitat din suma obținută din închirierea unui apartament nu doar impozitul de 16 la sută din venit, ci și contribuția pentru sănătate, dar își pot deduce cheltuieli în proporție de 40 la sută, ceea ce înseamnă că impozitele nu sunt chiar atât de mari. În mod normal, un contract trebuie declarat la Fisc în termen de 30 de zile de la data încheierii, iar dosarul mai cuprinde un extras CF nu mai vechi de o lună, certificatul energetic, copii după actele de identitate și declarația 220. Poate din comoditate, poate din dorința de a face un bănuț în plus, o mare parte a celor care închiriază apartamente nu le declară, la nivel național apreciindu-se că ar fi vorba de 90 la sută din proprietari. Amenzile, însă, nu sunt de natură să-i descurajeze pe „evazioniștii de bloc”, fiind cuprinse între 50 și 500 de lei. Mai usturător este că dacă au fost „turnați” de chiriași, proprietarilor li se vor calcula dările pentru veniturile încasate, cu tot cu penalități, pe toată perioada nedeclarată.

Administratori… curioși

Tocmai în privința perioadei în care a fost închiriat un imobil Fiscul ar putea fi ajutat de administratorii de bloc.

Aceștia știu cel mai bine cine vine să plătească întreținerea și îi înscriu pe locatari, cu mai mult sau mai puțin zel, în cărțile de imobil. Cu toate acestea, Fiscul nu are vreun drept legal de a face anumite solicitări administratorilor sau asociațiilor de proprietari, care, la rândul lor, nu pot solicita copii după contractele de închiriere.

Timișoara este unul dintre cele mai solicitate orașe pe piața închirierilor, întrucât oferă numeroase locuri de muncă persoanelor venite din alte părți ale țării, precum și studenților.

Rubricile de imobiliare de pe site-urile specializate conțin, în permanență, câteva mii de anunțuri active de închirieri de apartamente. Cu toate că timișorenii sunt contribuabili mai conștiincioși decât în alte părți ale României, nici ei nu s-ar da în lături de la obținerea unor venituri în plus din apartamentele date în chirie sau de la evitarea bătăilor de cap cu depunerea actelor la Fisc. Toate pot merge foarte bine și așa, până când vine inspecția fiscală peste ei, cu ajutorul administratorului sau al vecinului binevoitor. Și atunci, decât să plouă cu amenzi, nu-i mai bună liniștea pe care o dă legalitatea?


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

4 thoughts on “Fiscul caută turnători printre vecini și administratorii de bloc. Timișoara este unul dintre cele mai solicitate orașe pe piața închirierilor

  1. Reminiscente comuniste,administratorii de bloc majoritatea dintre ei Nu sint si locatari al respectivei asociatii,in general sint pe PFA,habar n-au cine unde si cu ce,cine plateste declara nr de persoane si gata.In al doilea rind carte de imobil ,din aceasta cauza nu este la administrator ci la pres.de asociatie.In al treilea rind de ce s-a bagat obligativitatea certificatului energetic care costa o gramada de bani?ca sa cistige niste firme dedicate?Cine inchiriaza n-are ochi sa vada daca blocul e izolat sau are termopane?Marile firme multinationale care-si duc profiturile reale in tarile mama declarind pierderi prin imprumuturi fictive nu le controleaza ANAF?Inclusiv ce se intimpla in retail?Nu au cohones sa se ia la trinta cu adevarata evaziune si trec la turnatorii meschine ca sa ia bani de la amariti?rusinos

  2. si ce fel de che. se pot deduce ,reparatiile in regie proprie nu sunt luate in considerare de fisc ca nu sunt documente ,mobilier ,si alte dotari ,nu mai vorbesc de amabilitatea celor de la ghisee de la ANAF ,care te indeamna prin comportament sa-l lasi dracului de contract si sa faci cum poti , ca ori cum inchirierea in cel mai bun caz este temporar din diferite motive .Bravo ANAF acun o sa eliminati marea evaziune .Succes da invers, in astfel de investigatii.Nu ma refer la marile companii sau agenti ec. la care au un astfel de obiect de activitate ,dar probabil acestia nu constitue un risc dpv. fiscal ,doar amaratii acestia care-si inchiriaza apartamentele copiilor plecati in strainatate la lucru .

  3. am peste 32 de ani de cand locuiesc in America, dar n-am auzit că trebuie să te duci cu proprietarul la sectia financiara si sa semnezi contract de inchiriere-subinchiriere. La sfarsit de an la declaratia de venit si cheltuieli, fiecare parte declară suma respectivă si statul or iti mai ia, or iti da bani inapoi daca ai cheltuieli prea mari si castiguri mici.
    Chestia propusă de ANAF se poate propune la marii proprietari de blocuri sau vile de inchiriat, dar nici atunci nu poti să târăști bietul chiriaș după tine la sectia financiară, mai ales că nu sti pe cine bagi în casă si trebuie să cunosti persoana în timp.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *