EXCLUSIV! Palatul Neptun din Timişoara, construit în urmă cu peste un secol, s-ar putea prăbuşi oricând!

Palatul Neptun

Amplasat imediat după Podul Decebal și vizavi de Parcul Poporului, avându-l ca arhitect pe Laszlo Szekely, Palatul Neptun este una dintre clădirile istorice cele mai cunoscute din Timișoara și a împlinit recent un secol de existență. Aici a funcționat multă vreme o baie publică de mari dimensiuni, care avea și un bazin de înot.

La ora actuală, adăpostește sedii de firme, un restaurant și aproximativ 20 de apartamente. Palatul Neptun se află pe lista monumentelor istorice, însă este pus în primejdie de autovehiculele de mare tonaj care trec pe Splaiul Nistrului și îi pun la grea încercare structura de rezistență.

Asociația de proprietari susține că autoritățile ar putea să evite această situație prin interzicerea circulației autobuzelor pe splai, însă nimeni nu dorește să-și asume răspunderea unei astfel de decizii.

Demersurile efectuate în acest an de asociația de proprietari de pe Splaiul Nistrului nr. 1 – Palatul Neptun – par să se lovească de un zid al nepăsării. Oamenii susțin că pe această stradă circulă autobuze ale diverselor multinaționale care transportă angajați la și de la serviciu și au solicitat Primăriei Timișoara să protejeze clădirea istorică de acțiuni distructive care pornesc de pe domeniul public.

Instituțiile abilitate adoptă „politica struțului”

Concret, locatarii doresc amplasarea unui semn de circulație „Interzis autobuzelor” la capătul dinspre Podul Decebal al Splaiului Nistrului. Printr-o adresă din 27.04.2015, municipalitatea le-a comunicat că nu a eliberat pentru anul în curs nici o licență de transport pentru autobuze pe strada respectivă.

„Totuși, sunt autobuze care circulă în realitate pe această rută, începând cu ianuarie 2015, zilnic, la aceleași ore, pe care le-am comunicat poliției locale prin adresa nr. 1.333/16.03.2015. Răspunsul a fost că oamenii primăriei nu au observat autobuze și nici nu au dreptul legal să le oprească și să verifice existența sau neexistența licenței de transport. Ne-am adresat mai departe Poliției Rutiere Timișoara, care ne-a comunicat, prin adresa nr. 15.046/2.06.2015 că nici dumnealor nu au observat trecând autobuze pe Splaiul Nistrului. Aceasta în timp ce după 30.03.2015 s-au mai adăugat și alte autobuze ce trec zilnic la aceleași ore, +/- cinci minute! Că doar trec pe sub ferestrele noastre! În concluzie vă solicităm să dați curs acestei cereri, pentru a proteja clădirea de acțiuni distructive ce pornesc de pe spațiul public și pe care noi, proprietarii, nu le putem împiedica. În acest fel, atât poliția locală, cât și cea rutieră pot opri circulația autobuzelor. Menționăm că în urmă cu doi ani, în aceleași circumstanțe, am găsit înțelegere, astfel încât, în 2013 și 2014, nu au mai circulat autobuze pe Splaiul Nistrului”, arată proprietarii în demersul lor către municipalitate.

Primăriei i se bate obrazul…

„Noi, proprietarii clădirii, avem cheltuieli suplimentare întrucât clădirea care ne aparține este pe lista monumentelor istorice, pe care înțelegem să le onorăm, să facem tot ce depinde de noi întru păstrarea și conservarea imobilului. În consecință, avem așteptări reale de la primăria orașului nostru de a proceda la fel. În acest an, demersurile pe care le-am întreprins nu au avut un rezultat pozitiv. Faptul că nu ați eliberat licențe de transport pe această rută nu are nici o relevanță pentru șoferii autobuzelor, atât timp cât organele abilitate nu le pun în aplicare. Dacă va fi amplasat semnul de circulație cerut prin prezenta, sunt șanse mari ca autobuzele să nu mai circule pe Splaiul Nistrului”, mai scriu proprietarii.

Pasați dintr-o parte în alta

Nu se știe, însă, dacă „înțelepții” din Comisia de circulație a municipalității vor ține cont de solicitare, întrucât, la 25.06.2015, le-au răspuns locatarilor din Palatul Neptun, scurt pe doi, că „pe Splaiul Nistrului se menține semnalizarea rutieră existentă”, după care au înșirat o serie de reglementări. Oricum, din răspuns reieșea că primăria nu a dat licență de transport pe strada respectivă, iar dacă circulă vreun autobuz pe acolo o face în afara traseului impus.

Până la urmă, oprirea acestor autovehicule grele și sancționarea celor care nu respectă traseul ar fi de competența poliției rutiere. La rândul ei, această instituție răspunde asociației de proprietari în felul următor: „Agenții de poliție rutieră s-au deplasat în zona menționată la diferite intervale orare și zile, însă nu a fost observat nici un autobuz care să circule pe Splaiul Nistrului din Timișoara. În cazul în care cele relatate continuă, vă rugăm să reveniți cu o adresă în care să se menționeze intervalul orar în care sunt observate autobuzele respective, precum și orice indicii care să conducă la identificarea respectivelor vehicule”.

Există și un grafic de circulație

Pentru instituțiile abilitate, proprietarii au întocmit chiar și un grafic de circulație a faimoaselor autobuze: zilnic, la orele 6-6,15 (două autobuze); 7,05-7,15 (un autobuz); 14-14,20 (două autobuze); 15,15-15,20 (un autobuz); 19,20-19,30 (un autobuz); 22-22,20 (trei autobuze) și 23,30 (un autobuz), astfel că depistarea lor nu poate fi o problemă de nerezolvat.

Clădirea, în pericol de prăbușire

Inginerul constructor Cornel Hergane, unul dintre locatarii din Palatul Neptun, susține că vehiculele grele afectează clădirea: „Fațada este la aproximativ patru metri de bordura carosabilului (Splaiul Nistrului), astfel încât toate șocurile și oscilațiile cauzate de trecerea autovehiculelor de mare tonaj (în special autobuze) se transmit cu ușurință structurii clădirii și, mai departe, elementelor de finisaj. Structura clădirii, construită în 1912, este alcătuită din zidărie de cărămidă (inclusiv fundațiile!) și planșee pe grinzi metalice cu deschiderea de șase metri. În 1912, profilele laminate se fabricau din oțeluri de convertizor, care au rezistențe mici și ductibilitate scăzută. Ele rezistă în principal la solicitări statice, nu la oscilații și șocuri. Grinzile metalice pe care se sprijină planșeele au o rezistență mică la oboseală, fapt ce poate duce în timp la ruperea lor în mod casant și, în consecință, la prăbușirea planșeelor”.

Dacă înainte de 1989 autovehiculelor cu masa mai mare de 12,5 tone le era interzis să circule în preajma Palatului Neptun, autoritățile de acum ar trebui să aibă, și ele, grijă de acest monument, cred proprietarii, sperând la o rezolvare a problemei înainte să fie prea târziu.


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

3 thoughts on “EXCLUSIV! Palatul Neptun din Timişoara, construit în urmă cu peste un secol, s-ar putea prăbuşi oricând!

  1. ALO DNU ROBU ESTI PE FAZA, COMISIA DE CIRCULATIE RUTIERA, CEA DE MONUMENTE SI ALTE PARACOMISII MAI TRAITI SAU SUNTETI IN VACANTA?????????

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *